Demo image Demo image Demo image Demo image Demo image Demo image Demo image Demo image

Secubit Garam, Secawan Manisan

  • Thursday, December 23, 2010
  • Ibn Kassim As-Shafie
  • Label : ,
  • Alhamdulillah dapat juga saya siapkan cerpen yang tidaklah seberapa selepas berhempas pulas menyiapkan pada pagi ini. Cerpen ini saya dapat idea selepas membaca post seorang akhwat yang menceritakan tentang jasa para pendidik beliau. Syukran keatas beliau.
    Cerpen bersiri 'Impak' buat masa ini berhenti seketika dan akan bersambung pada masa akan datang insyaAllah. Cerpen ini adalah yang terakhir sehingga saya tamat kursus Jatidiri tersebut.

    Secubit Garam, Secawan Manisan

    ~Sedikit ujian mengandungi hikmah yang besar~

    Pagi itu udara sungguh segar dan nyaman. Suhunya pula seakan terlalu rendah, tidak hairanlah kalau ada yang berjogging pagi-pagi begini memakai sweater. Kesejukan pagi ini sentiasa memeluk erat tubuhku ketika aku ke sekolah. Aku akan mula keluar rumah dan berbasikal ke sekolah ketika telunjuk jam berarah tepat pada nombor tujuh. Ya, 7.00 pagi.

    “Mak, Amirul pergi dulu yer.” Aku meminta restu ibuku setiap kali hendak ke sekolah.

    “Okey, jaga akhlak kamu.” Nasihat yang acap kali ku dengar dicorong telingaku. Namun aku tidak pernah sedikit pun rasa bosan. Mungkin aku ini anak yang soleh, hehe. Getus hati kecilku.

    **********

    “Amirul..! Kenapa result trial kamu teruk sangat?!! Orang lain semua ada lah juga 2-3 A. Kamu?!! Satu A pun tak dak!” Cikgu Sya melenting ke arahku ketika aku menghantar buku latihan yang telah dikutip ketua kelas. Ketika ini semua mata tertumpu pada aku yang tercegat di hadapan pintu bilik guru menahan malu. Maruah aku seakan sedang disentap kuat dengan kata-kata yang bagiku tidak patut dizahirkan oleh seseorang guru.

    Aku hanya tunduk diam menahan malu. Diam lebih baik dari berkata-kata. Ya, baru aku ingati hadis Rasulullah itu.

    “ Kamu nie nak belajar ke tak nak. Kalau tak nak, lagi baik berhenti belajar. Pergi kerja dengan tukang kebun yang dungu tu. Buat apa belajar kalau dah kepala otak tu tak boleh nak terima dah. Belajar pun BODOH macam tu jugak.” Kini kata-kata Cikgu Sya semakin panas dan pedih. Bukan sahaja aku yang dikatakannya, malah tukang kebun yang banyak membantu dalam membersihkan dan mengindahkan sekolah supaya timbul suasana belajar juga dikaitkannya. Meskipun mereka tidak terpelajar namun sumbangan mereka juga amat besar dalam menyediakan suasana yang indah dan bersih. Inikan pula digelarkan mereka dungu.

    Cukup panas anak telingaku yang sedang mendengar kutukan itu. Hatiku terasa amat pedih dihiris kasar oleh ketajaman bicara Cikgu Sya. Rasa hormatku kepadanya kian kini kian menipis.

    “Cikgu, setiap manusia ada nilai dia tersendiri. Cikgu tak berhak nak kata dan menghukum saya dan tukang kebun tu sebegitu rupa. Setiap manusia tidak akan lari dari kesilapan. Bohonglah cikgu kalau tiada orang yang tidak pernah melakukan kesilapan. Man laa yukhti’u laa yaf ‘alu syai’..!!” tidak semena-mena aku bertindak refleks membidas kata-kata kasar cikguku itu. Aku sendiri terkejut dengan tindakan ku itu. Semua orang di dalam bilik guru terdiam memandangku. Aku menyegerakan diri untuk pergi dari situ.

    **********

    Proses pengajaran dan pembelajaran berakhir pada tengah hari itu. Namun kosong. Ternyata kosong jiwaku sepanjang hari tersebut. Masuk telinga kanan keluar telinga kiri. Segala ilmu pada hari itu laksana angin. Walaupun dipekup beberapa kali, tetap terasa kosong.

    Tengah hari itu ketika semua pelajar pulang, aku masih lagi berteleku di hadapan mejaku di dalam kelas. Aku masih lagi rungsing memikirkan hal demikian yang memalukan dan menyakitkan.

    Nafsuku sentiasa mengatakan bahawa tindakan aku tadi terlalu ringan, tiada apa yang perlu dikisahkan. Kalau boleh biarlah syadid sikit. Bagi panas balik hati cikgu tu. Tidak adil lah Cuma sebelah pihak sahaja yang sengsara. Namun hati kecilku pula berbisik, hormatilah seseorang itu walaupun dia hanya mengajarmu sepatah ayat. Kerana bagi mereka guru-guru hampir-hampir menjadi seorang rasul.

    “Amirul, ana faham apa perasaan enta. Biasalah tu, cikgu itu pun kan manusia juga. Tentu juga akan melakukan kesalahan.”

    Kedengaran satu suara dari arah pintu belakang. Suara itu cukup aku kenali. Suara itu lah yang sering menasihati dan memotivasi diriku dikala aku jatuh. Kata-katanya kali ini kembali mengingatkan aku. Aku betul-betul tersentak dengan kata-katanya.

    ‘Cikgu itu pun manusia. Tentu juga akan melakukan kesalahan

    Kemudian aku kembali mengingati kata-kata yang telah aku lontarkan kepada Cikgu Sya sebagai serangan balas pada pagi tadi.

    Setiap manusia tidak akan lari dari kesilapan. Bohonglah cikgu kalau tiada orang yang tidak pernah melakukan kesilapan. Man laa yukhti’u laa yaf ‘alu syai’

    Ya, cikgu pun manusia. Tentu saja akan melakukan kesalahan.

    “Tapi mengapa harus saya dan tukang kebun yang tidak semena-mena itu yang menjadi mangsa kesilapan cikgu.” Rungutku kepada Ustaz Adam yang masih tersandar dibahu pintu belakang kelas dengan senyuman manis yang tidak pernah lekang dari bibirnya.

    “Amirul, ketahuilah setiap perkara atau ujian yang melanda diri kita itu terkandung di dalamnya hikmah. Hikmah ini hanya dapat dilihat pada orang yang melihat pada sudut atau pandangan yang berlainan dari orang lain.” Jelas Ustaz Adam dengan tenang.

    Memang tidak dapat disangkal, setiap kata-kata atau nasihat Ustaz Adam amat mudah untuk diresapi dalam jiwaku. Aku amat senang dengan Ustaz Adam. Rata-rata ustaz dan cikgu yang ada di sekolah ini, Ustaz Adam lah yang paling rapat dengan ku.

    “Sudut yang berlainan? Macam mana itu Ustaz.” Aku semakin terbuka dan sedikit tenang.

    “Sudut yang berlainan tu maksudnya lebih kurang Husnu Zhon lah. Bersangka baik. Dalam erti kata lain, think positive.” Terang Ustaz sambil memandang keluar.

    “Contohnya cuba kamu lihat di situ.” Ustaz Adam menunjukkan jarinya ke arah seekor kucing yang sedang menggigit tengkok anaknya.

    “Ish, kenapa kucing itu gigit tengkok anaknya ustaz. Zalim betul.” Keluh aku yang hidup baru setahun jagung.

    “Tidak Amirul. Itu lah yang Ustaz cuba katakan. Cuba berfikir pada sudut yang kedua, sudut positif. Anak kucing itu dilakukan sedemikian untuk dilindungi oleh ibunya dari serangan haiwan lain.Tetapi jika kita tidak tahu pun tentang itu, cukuplah sekadar percaya yang sesuatu perkara itu pasti ada hikmahnya.” Ustaz Adam mejelaskan satu persatu.

    “Amirul, enta perlu hidup dalam dunia yang bersyukur. Bersyukurlah kepada mereka yang menyakiti enta, kerana merekalah yang menguatkan dan menabahkan hati enta. Bersyukurlah kepada mereka yang menyeksa atau memperilakukan enta, kerana mereka lah yang menguji tahap kesabaran enta.” Ustaz Adam member input tambahan yang amat bermakna bagiku.

    Kini barulah aku faham. Tiada siapa yang bersalah dalam hal ini kerana manusia memang tidak akan lari dari kesilapan dan mereka berhak untuk mendapat peluang kedua untuk berubah. Aku tidak boleh terus menghukum Cikgu Sya sedemikian rupa kerana dia juga manusia, malahan saudara seIslam. Tidak akan sempurna iman seseorang itu jika dia tidak mengasihi saudaranya sebagaimana dia menyayangi dirinya sendiri.

    Sesekali perlu juga ujian sebegini untuk menguji imanku dan menabahkan hatiku serta menajamkan lagi keimanan ku. Janganlah kamu mengaku beriman selagi mana belum diuji.

    “Dosa kita dengan Allah mudah untuk diampunkan kerana Allah itu Maha pengampun kecuali dosa syirik. Tetapi dosa kita dengan manusia hanya boleh terhapus jika dimaafkan oleh manusia itu sendiri.” Tambah ustaz setelah beberapa ketika membisu.

    Aku faham maksud ustaz. Dia ingin aku yang terlebih dahulu meminta maaf dari Cikgu Sya.

    Tengah hari itu aku pulang dengan sedikit senyuman terukir selepas bersalaman dengan Ustaz Adam. Aku tekad untuk meminta maaf daripada Cikgu Sya esok pagi dan berjanji akan lebih tekun belajar untuk memburu kejayaan. InsyaAllah.

    p/s: Kisah ini tiada kaitan dengan yang hidup ataupun yang mati. Hanya watak Ustaz Adam yang diambil berdasarkan perwatakan beliau ketika mengajar di sekolah penulis. Ustaz Adam memang seorang yang ceria dan mudah untuk berbincang untuk membuat perancangan. Penulis amat rapat dengan beliau ketika beliau mengajar di sini. Moga Allah merahmati Ustaz Adam dan keluarga.

    MS-17

    0930, 18 MUHARRAM 1432

    ALOR SETAR, KEDAH

    Kursus Jatidiri & Kesukarelawanan Remaja 2010-2011

  • Ibn Kassim As-Shafie
  • Label : , ,
  • Kursus Jati Diri & Kesukarelawanan Remaja

    InsyaAllah pada 25hb Disember 2010 ini saya akan mengikuti program seperti yang disebut di atas. Moga ianya berjalan dengan lancar.

    Kepada aQua dan beberapa orang yang lain harap maafkan saya kerana tidak dapat memenuhi hajat kalian dalam menulis cerpen diruangan ini buat masa sekarang. Masa yang ada sekarang digunakan untuk mengemas dan menge'pack' barang-barang rumah kerana tidak lama lagi saya akan berpindah ke Yan dan insyaAllah akan terus menetap disana. Bukan sengaja untuk saya tidak siapkan, tetapi saya perlu selesaikan beberapa perkara yang lebih utama, Fikh Al-Awliyat.

    Harap maaf perkara yang saya janjikan tidak dapat dipenuhi. InsyaAllah setelah pulang dari kem tersebut saya akan cuba untuk memberi tumpuan sepenuhnya pada bindang penulisan ini disamping menyiapkan saki baki majalah MUMTAZ (majalah sekolah) yang masih berbaki untuk edisi 2010.

    Sebelum itu saya ada sedikit kata-kata yang ingin dikongsikan bersama.

    "Binalah harapan/impian, atau ia tidak akan jadi kenyataan"

    Kata-kata ini saya peroleh daripada filem animasi Jepun "King of Thorn". Sekalipun jalan ceritanya hanya sekadar dongeng, namun ianya amat sukar untuk difahami bagi golongan kanak-kanak.

    Sekadar ini sahaja post pada kali ini. InsyaAllah saya akan cuba juga update blog ini dalam masa terdekat. Moga Allah redha.
    MS-17
    0347, 18 Muharram 2010
    Alor Setar, Kedah

    Gimik baru MSP & MADS

  • Friday, December 10, 2010
  • Ibn Kassim As-Shafie
  • Label :

  • Alhamdulillah, akhirnya siap juga gimik MAAKSZ Studio Production (MSP) dengan kerjasama M.U.Y Arts & Design Studio (MADS). InsyaAllah selepas ini kami akan bersama mengorak langkah kehadapan dengan lebih jauh. Doakan lah kejayaan kami.

    Trailer Salam Terakhir ~Sebuah filem MMY Studio dengan kerjasama MSP.

    Sekembalinya Mereka (Relawan HALUAN)

  • Sunday, December 5, 2010
  • Ibn Kassim As-Shafie
  • Label : ,
  • Pak cik Kader yang berbaju oren.-tiga dari kiri

    Alhamdulillah selamat pergi dan selamat pulang anggota relawan HALUAN dalam misi menyampaikan bantuan kepada mangsa-mangsa Gunung Merapi di Indonesia. Seramai 7 orang relawan dari seluruh Malaysia. Salah seorangnya adalah sahabat Alor Setar Pak cik Kadir yang mewakili negeri Kedah dan Perlis(klu tak silap lah). Bantuan ini akan berterusan mengikut minggu-minggu yang ditetapkan, insyaAllah.

    Moga segala usaha dan amalan ini dikira oleh Allah.
    1134, 30 ZulHijjah 1431
    Bilik Komputer MMY, Yan, Kedah

    Disebalik MAAKSZ

  • Saturday, December 4, 2010
  • Ibn Kassim As-Shafie
  • Label :
  • logo terbaru

    Alhamdulillah...
    Sebenarnya saya hendak siapkan terlebih dahulu cerpen bersiri yang baru sahaja saya lancarkan bulan lepas, namun ada beberapa persoalan yang selalu timbul oleh pengunjung blog berkenaan nama blog saya yang agak(memang) ganjil bunyinya. Nak sebut pun susah.

    Nama ini saya dapat ilham sewaktu berada ditingkatan 3 kalau tak silap saya lah. Sejak saya mengkomersialkan nama ini terutama peringkat sekolah saya, banyak yang tersalah sangka dan ada yang sengaja memburuk sangka terhadap nama ini.

    2 perkataan yang paling belakang sekali(SZ) itulah yang sering dikaitkan dengan nama-nama wanita kelas sahibah(kelas pelajar perempuan yg sama tingkatan). Sebelum itu saya tidak tahu menahu pun tentang perkara ini. Namun Allah itu maha Adil, suatu hari senior saya(abg2 tingkatan 5) mula membuka mata saya dengan satu soalan,"Apa dia maksud MAAKSZ tu? Kalau yang depan tu nama enta, SZ belakang tu nama sapa?". Saya pada asalnya hendak menyembunyikan maksud nama tersebut dari semua orang, namun peristiwa ini telah membongkarkannya. Tidak mengapa daripada terus difitnah, lebih baik berterus terang.

    Saya cuba untuk berdalih dari menjawab pertanyaan senior. Namun kata-kata senior sedikit menendang kebuk jiwa.

    "Ana tau apa maksud SZ tu."
    "Apa dia?"
    "S*** Z*******"

    Bermula dari saat itu saya membongkar maksud sebenar nama ini. Namun tidak ramai juga yang mengetahuinya.

    -MA : nama penuh saya
    -AK : nama penuh ayah saya
    -S : nama datuk saya
    -Z : nama moyang saya

    Ada lagi nama generasi keturunan saya yang saya tidak letakkan kerana yang ini pun sudah terlalu panjang bagi saya. Hendak sebut pun susah.

    InsyaAllah, impian saya ingin jadikan nama tersebut sebagai satu nama syarikat multimedia pada masa akan datang.(ameen..)

    Sekian sahaja post saya pada kali ini. Harap tidak lagi berlaku salah faham terhadap nama tersebut dan membuka mata bagi pengunjung yang sentiasa tertimbul persoalan mengenai nama tersebut.
    1213, 29 ZulHijjah 1431
    Alor Setar, Kedah.

    Kem Minda Kreatif [kmk]

  • Friday, December 3, 2010
  • Ibn Kassim As-Shafie
  • Label :

  • Alhamdulillah, dengan izin Allah, Kelab Remaja HALUAN (KeARAH) akan menganjurkan Kem Minda Kreatif 2010 (KMK 2010). KMK 2010 Kedahmerupakan sebuah program cuti sekolah untuk pelajar-pelajar yang berumur 12-18 tahun (DARJAH 6 - TING. 6). Tawaran menarik bagi mereka yang selalu menantikan aktiviti yang mencabar dan melatih peningkatan iman dan ilmu.

    Nama program :

    Kem Minda Kreatif 2010

    Peringkat Negeri Kedah

    Tarikh :

    10 - 12 Disember 2010 (Jumaat - Ahad)

    Tempat :

    Kem D'Omland, Kg Bukit Kechil, Sg Petani, Kedah ** tempat baru

    Objektif KMK 2010 :

    1. Menerapkan kefahaman yang mendalam Islam sebagai penyelesaian permasalahan dalam hidup
    2. Memperlihatkan cara ibadah yang betul khususnya solat dan wuduk berdasarkan al-Qur’an dan as-Sunnah
    3. Mendidik peserta untuk menghayati erti sebenar persahabatan dan silaturahim yakni ukhuwwah
    4. Mendidik peserta prinsip-prinsip Islam dalam adab sosial dan sahsiah.

    Tentatif :

    Lapor Diri - 10.00-11.30 pagi [10/12/10]

    Penutup - 10.30 pg -12.30 tgh [12/12/10]

    Bersurai - 12.30 tgh [12/12/10]

    Keperluan asas :

    Pakaian riadah (3 pasang)

    Pakaian solat

    Kasut sukan

    Lampu suluh

    Al-ma'tsurat/Al-Quran (jika ada)

    Yuran :

    Yuran : RM 70.00 seorang

    Tawaran : RM65.00 seorang (berkumpulan min 3 orang)

    Tarikh Tutup Pendaftaran

    Khamis, 9 Disember 2010

    Hubungi : (untuk sebarang pertanyaan)

    Cikgu Zamri (Alor Setar, Yan, Pendang) | 013 451 4345

    Cikgu Puzi (Baling / Kulim) | 019 480 0273

    Abu 'Ubaidah (Sg. Petani) | 013 628 4940

    Kem Minda Kreatif telah hampir 8 tahun diadakan di seluruh Malaysia. Boleh rujuk video di youtube.

    KMK 2010 adalah dibawah anjuran Kelab Remaja HALUAN (KeARAH)

    KeARAH adalah salah satu biro dibawah NGO HALUAN

    www.haluan.org.my

    *** Hadiah dan Cenderamata menarik menanti peserta

    Terbuka untuk adik2 DARJAH 6 juga


    Semua pelajar sekolah menengah agama digalakkan menyertai kem ini kerana sistem perasingan peserta lelaki dan perempuan dalam apa jua aktiviti dititik beratkan dalam program ini.

    Meskipun tidak berpeluang untuk bersama mengendalikan program tersebut, saya berdoa dan berharap program ini dapat berjalan dengan lancar. InsyaAllah.
    0222, 28 Zulhijjah 1431
    Alor Setar, Kedah

    Disebalik nama Kapal Rachel Corrie

  • Thursday, December 2, 2010
  • Ibn Kassim As-Shafie
  • Label : ,
  • Hmm...Alhamdulillah ada sedikit kesempatan untuk saya berkongsi sedikit maklumat yang saya peroleh berdasarkan buku yang sedang saya baca 'Palestin Kami Datang' hasil tulisan sepasang mempelai bidang penulisan saudari Fatimah Syarha bersama suaminya yang tercinta Dr. Farhan Hadi.

    Dalam buku ini sepasang suami isteri ini menceritakan tentang perjalanan relawan-relawan HALUAN dari Malaysia. Bermacam emosi dan delusi yang dapat kita lihat berdasarkan video-video yang pernah ditayangkan. Melalui buku ini anda akan berpeluang untuk lebih menyelami peristiwa-peristiwa yang berlaku di atas Kapal Mavi Marmara.
    Gazze 1 ~kapal kargo

    Disebalik nama Kapal Rachel Corrie
    Kapal Rachel Corrie ~kapal kargo

    Selain Mavi Marmara, ada lagi beberapa buah kapal jenis penumpang dan jenis kargo yang mengikuti konvoi berkenaan, antaranya Rachel Corrie-kargo, Eleftheri Mesogios-kargo, Sfedoni-penumpang, Gazze 1 -kapal kargo dan 4 buah kapal lagi yang lain. Untuk menget
    ahui lebih lanjut, dapatkan lah buku ini.

    Rachel Corrie yang kita ketahui milik Dr. Mahathir Mohamad sebenarnya mempunyai cerita disebalik pengambilan nama tersebut untuk kapal itu. Kapal Rachel Corrie dinamakan sempena nama seorang wanita warga Amerika berusi
    a 23 tahun yang terbunuh disodok jentera berat milik Israel. Rachel Corrie merupakan seorang siswi dan aktivis kemanusiaan dari Olympia, Washington. Beliau datang ke Gaza bersama aktivis-aktivis lain yang bergabung dalam International Solidarity Movem
    ent (ISM).
    Rachel Aliene Corrie
    1979~2003

    Saksi mengatakan Corrie cuba menghalang sebuah jentolak Israel daripada meranapkan sebuah rumah rakyat palestin. Beliau memakai jaket oren yang terang namun jentolak Israel terus melenyeknya. Israel kemudian menyatakan bahawa insiden itu adalah satu kemalangan yang tidak dapat dielakkan.

    Keluarga beliau telah memfailkan saman kepada kerajaan Israel dan mendesak kerajaan Amerika Syarikat membuat siasatan terhadap kes tersebut. Namun ia ditolak mentah-mentah oleh kerajaan Amerika yang mementingkan tembolok Yahudi berbanding rakyatnya sendiri. Begitu malang sekali rakyat Amerika kerana negara yang diharapkan untuk melindungkan rakyatnya sebenarnya tidak boleh diharap.

    Jadi ternyata disini Amerika Syarikat sekarang berada dibawah telunjuk Israel. Sedarlah manusia. Kalian sedang dipertanggungjawabkan atas pembebasan bumi Palestin kerana disitulah tembok keamanan dunia.
    1138. 27 Zulhijjah 1431
    Alor Setar, Kedah

    ..::[Soft-One]::..

  • Thursday, November 25, 2010
  • Ibn Kassim As-Shafie
  • Label : ,


  • SOFT-ONE sebuah kumpulan nasyid yang ditubuhkan pada tahun 2009. Bergerak secara sirr dalam peringkat sekolah. Telah menghadapi banyak kesulitan dan pertukaran ahli. Sehingga kini ahli yang kekal dan memberi komitmen yang tinggi hanya tinggal 3 orang.



    Kini kami bergerak secara solo dan masih lagi mencari ahli bagi melengkapi lagi kumpulan ini. Setakat ini sahaja penerangan bagi post pada kali ini.

    0633, 19 ZulHijjah 1431
    Bilik Komputer MMY, Yan

    Malam Mahabbah Asrama 2010

  • Ibn Kassim As-Shafie
  • Label : , ,

  • Tanggal 14 November 2010 telah menyaksikan detik-detik terakhir Generasi ke-8 berada bersama adik-adik yang lain dalam satu program yang gilang-gemilang.

    Setiap pertemuan itu
    akan wujudnya perpisahan
    kerana dengan itu
    manusia akan belajar
    pelbagai jenis ragam manusia
    hanya diri dan iman
    yang menentukan

    ragam mana yang hendak diambil
    sebagai pedoman hidup

    Wahai adik-adikku
    generasi selepas generasiku,
    jadilah kalian
    seorang yang taat kepada
    PEMIMPIN
    GURU
    ALLAH,
    kerana dengannya
    kalian akan peroleh kekuatan
    untuk menghadapi cabaran
    yang saban hari kian mencabar,
    jangan biarkan
    penyesalan
    yang menggunung
    apabila kalian keluar
    dari planet aneh ini,
    Hargailah Peluang Yang Masih Tersisa.

    p/s: geram betol dengan soalan sejarah tadi. Lepas geram kat sini.
    0540, 18 ZulHijjah 1431
    Bilik Komputer MMY, Yan

    FarEast - Aman

  • Sunday, November 21, 2010
  • Ibn Kassim As-Shafie
  • Label : , ,

  • Sebenarnya saya sendiri boring juga melihat blog yang tidak di'update', jadi saya cuba juga lah untuk beri sedikit info nasyid sebagai pengubat rindu untuk blog ini.

    Antara nasyid yang saya sedang gemari sekarang ialah nasyid dari kumpulan FarEast dari album terbaru mereka 'Saat Lafaz Sakinah' yang berjudul 'Aman'. Pada pandangan saya lagu sedikit rap dan diselitkan chorus balada. Part yang paling saya minati adalah bahagian chorus baladanya. Sungguh menyentuh jiwa(hehe..kira feel lah).

    Kita harus bersatu ayuh kita laungkan bersama
    suara keamanan sejagat manusia
    menyemaikan cinta menyuburkan sayang
    agar dunia aman sentosa

    Namun begitu pada pandangan beberapa rakan saya yang mendengar ketika saya memainkannya lagu itu seumpama lagu dangdut. Memang benarlah firman Allah Ta'ala yang menyatakan bahawa setiap makhluk di muka bumi ini adalah berbeza.

    Jadi, untuk mencari pandangan anda sendiri, dengarkanlah nasyid FarEast - Aman dan hayatilah maksud yang hendak disampaikan.



    lirik boleh didapati di laman web www.liriknasyid.com


    0845, 15 ZulHijjah 1431
    Bilik Komputer MMY, Yan

    ..::[ImpaK]::..

  • Wednesday, November 10, 2010
  • Ibn Kassim As-Shafie
  • Label :
  • Alhamdulillah, kali ini saya memperkenalkan cerpen bersiri yang akan diupdate mengikut kesempatan masa yang ada. Cerpen kali ini adalah kisah benar rentetan dari peristiwa 101010 yang pernah saya post pada posting yang lalu. Ramai pengunjung yang tertanya-tanya tentang peristiwa tersebut, jadi saya akan zahirkannya dalam bentuk cerpen bersiri insyaAllah.

    ..::[ImpaK]::..

    Cuaca ketika ini amat terik. Matahari betul-betul terpacak di atas langit dengan gah melimpahkan cahaya dan menghempaskan haba. Celahan haba yang membahang itu terdapat sekumpulan pelajar yang sedang mengeluh sesama mereka kerimasan dengan panas yang membahang. Kebosanan mereka jelas terpancar pada riak wajah yang mereka pamerkan.

    ”Weh, aku dah tak larat dah lah nak selfstudy. Aku start dari lepas rehat tadi lagi. Sekarang dah pukul 1.40.” rungut Abu.

    ”Tulah. Aku pun sama juga. Cikgu pun satu, nak masuk ke tak nak? Kalau tak nak masuk, aku cau dulu.” luah Suib yang nyata begitu rimas dengan keadaan sekarang.

    Ya. Panas.

    Rimas.

    Letih.

    Semuanya sedang memainkan peranan untuk membuatkan seseorang itu tegang dengan suasana dan mudah untuk nafsu mengambil alih jiwa serta tubuh mereka. Pada masa inilah makhluk yang paling keji Iblis bergembira.

    Abu memulakan langkahnya sebagai pelajar pertama yang keluar dari kelas dan diikuti beberapa rakannya yang lain. Kini mereka telah pun berkumpul di beranda sekolah dan memulakan perbincangan untuk menentukan kata putus sama ada pulang ke dorm atau terus kekal di sini untuk 20 minit lagi sementara menunggu waktu pulang yang ditetapi oleh pihak sekolah.

    Daud memulakan perbincangan selaku orang yang paling tidak berani dalam mengambil risiko.

    ”weh camna ni? Nak balik terus ke? Aku risau lah. Kalau sir prongos camna?”

    ”Hmm..ada betul juga otak kau ni.” balas Mu’ad sambil mengangguk-angguk tanda setuju dengan soalan-soalan Daud. Kini soalan telah pun disokong, hanya tinggal untuk dijawab oleh rakan mereka yang lain.

    ”Tapi kan hari tu sir ada bagi balik awal sebab cikgu tak datang, takkan dia nak marah jugak kot.” Sobri cuba memberi pandangan supaya dapat mempengaruhi persetujuan rakan-rakannya yang lain.

    ”Hmm..betul-betul. Zaman sekarang nie kenalah gunakan kaedah Qias bagi perkara yang tidak ada dan tidak jelas akan nas-nasnya.” Ramli yang baru sahaja keluar dari kelas sebentar tadi terus menyampuk dan ingin memecahkan kerimasan yang menyelubungi rakan-rakannya yang sedari tadi mencari kata sepakat bagi perkara ini.

    ”Sudah lah tu. Kalau korang tak nak balik, duduk lah kat kelas nie. Aku dah tak tahan dengan keadaan ini dah. Naik bengang aku tau. Lagi pun Cuma tinggal beberapa minit lagi jer.” Abu memulakan kata putus sambil berlalu pergi meninggalkan kawanannya. Dalam hatinya terasa sedikit lega apabila membayangkan katilnya yang sedia menunggu kepulangannnya. Namun jauh di sudut hatinya timbul rasa bersalah atas perbuatannya itu.

    p/s: bersambung pada masa akan datang.

    2345, 03 ZulHijjah 1431

    Bilik Komputer, MMY, Yan.

    Mata Lelaki Ketika Melihat Wanita

  • Friday, October 29, 2010
  • Ibn Kassim As-Shafie
  • Label :

  • Alhamdulillah masih ada kesempatan buatku untuk mengupdate posting hari ini. InsyaAllah pada kali ini saya hanya ingin berkongsi posting dari seorang akhwat. Saya tertarik dengan artikel beliau kerana hal demikian lah yang berlaku dalam realiti masyarakat sekarang. Silakan baca. Kalau boleh baca sampai habis. Moga ianya memberi kesan pada anda walaupun sedikit.


    Malam pasangannya siang, Jaga pasangannya tidur, Rajin pasangannya malas, Dan lelaki pasangannya perempuan kerana perempuan adalah pasangan kepada lelaki, maka Allah telah menciptakan bentuk badan wanita itu dapat memikat hati lelaki.

    Bila berkata tentang terpikat, maka ia ada hubung kait dengan nafsu. Jika ia ada hubungkait dengan nafsu, ianya ada hubungan pula dengan bisikan syaitan.

    Jadi untuk mengawal nafsu, mestilah dikawal dengan iman. Untuk mendapatkan iman mesti menurut perintah Allah dan RasulNya dan menjauhi laranganNya.

    *Pada mata lelaki, perempuan ini adalah simbol. Simbol apa, semua orang tahu. Orang lelaki mempunyai imaginasi yang nakal jika tidak dikawal dengan iman. Maka mata lelaki ini selalu menjalar apabila terlihat seorang perempuan.

    *Setiap bentuk badan seorang perempuan boleh dihayati oleh seorang lelaki dengan berbagai-bagai tafsiran nakal nafsu. Apabila seorang lelaki terlihat seorang perempuan, maka perkara pertama yang akan dilihatnya ialah rambut wanita berkenaan. Maka akan ditafsirlah berbagai2 cara oleh seorang lelaki akan rambut wanita berkenaan.

    *Oleh kerana itulah wanita wajib menutup rambutnya. Apabila rambut wanita itu telah ditutup, maka mata lelaki itu akan turun ke bawah melihat bentuk lehernya, maka wajiblah wanita itu menutup lehernya. Maka mata lelaki itu akan turun lagi melihat bentuk payu daranya, maka wanita itu berkewajipanlah menutup bentuk payu daranya dengan melabuhkan tudungnya.

    *Setelah itu mata lelaki akan turun lagi melihat bentuk ramping pinggangnya, maka labuhkanlah pakaian supaya tidak ternampak bentuk pinggangnya, maka mata lelaki itu akan melihat pula akan bentuk punggungnya, maka wajiblah wanita itu membesarkan pakaiannya agar bentuk punggung tidak kelihatan, dan lelaki itu akan pula melihat bentuk pehanya, maka janganlah sesekali wanita itu memakai kain yang agak ketat sehingga terlihat bentuk pehanya walau sedikit, maka akan dilihat lagi oleh lelaki itu akan bentuk kakinya pula, maka janganlah wanita itu berseluar, kerana terus-terang pihak lelaki bercakap, walau muslimah itu bertudung labuh, berbaju labuh, jika beliau memakai seluar,walau nampak besar sedikit, nafsu kami lelaki akan terusik secara sepontan, entah tak tahu Kenapa?

    *Mata lelaki ini nakal, setelah tidak ternampak akan bentuk kakinya, maka akan dilihatlah pula akan mata lelaki itu kepada kakinya, maka wajiblah wanita itu untuk menolong lelaki itu tidak berdosa, menutup kakinya dengan melabuhkan kain, atau memakai stokinyg warnanya jangan sesekali berwarna kulit perempuan, maka mata lelaki ini akan kembali ke atas, akan melihat pula bentuk tangan wanita itu, maka tolonglah wahai muslimah, agar melabuhkan tudung menutupi bentuk tangannya yang indah pada pandangan lelaki.

    *Maka wahai lelaki, janganlah pula kamu melihat mukanya, kerana ia akan menimbulkan fitnah, kecuali jika kamu wahai lelaki, ingin meminangnya. Jika wanita itu cukup soleh, takut mukanya yang cantik akan menimbulkan fitnah, maka berpurdahlah kamu, jika itu lebih baik untuk kamu.

    *Tetapi mata lelaki ini ada satu lagi jenis penyakit,iaitu mata lelaki itu akan tertangkap dengan sepontan jika ia terlihat warna yang menyerlah atau terang jika ianya berada pada perempuan.

    *Maka oleh itu wahai perempuan, tolonglah jangan memakai pakaian yang warnanya terang-terangan sangat. Jika hendak pakai pun, pakailah untuk suami. Itulah wahai muslimah, jika anda semua ingin tahu apakah dia mata lelaki itu, dan perlu diingatkan, jika semua aurat telah ditutup, jangan anggap tugas kita telah selesai, perlulah pula kita menjaga kehormatan diri masing2, jangan keluar seorang2,keluarlah dengan mahram, atau keluarlah sekurang2nya 3 wanita agar tidak diganggu gangguan luar, mata lelaki pula janganlah menjalar langsung kepada muslimah, walau muslimah itu telah menutup aurat, insyaAllah selamat dunia akhirat.

    *Seperti firman Allah,"Dan tundukkanlah pandanganmu dan jagalah kemaluanmu". Dunia sekarang telah banyak yang cacat celanya, sehingga ketaraf seseorang yang memakai tudung masih beliau tidak menutup aurat, dan pada kaum lelaki, mata kamu itu wajib untuk tidak mencuri2 melihat wanita muslimah, kerana ia dilarangi oleh Allah SWT.

    p/s: Syukran kepada saudari Ayat Al-Akhraj atas posting kali ini.

    1735, 21 ZulQo'edah 1431
    Alor Setar, Kedah.

    8th Generation of Maktab Mahmud Yan

  • Friday, October 22, 2010
  • Ibn Kassim As-Shafie
  • Label :
  • ~klik pada gambar untuk paparan lebih besar dan jelas~

    2006 - 2010
    >>We'll Rule<<

    2230, 14 ZulQo'edah 1431
    Yan, Kedah.

    Musibah Kembali..!!

  • Monday, October 18, 2010
  • Ibn Kassim As-Shafie
  • Label : ,

  • Alhamdulillah, diri ini tersangat bersyukur atas peringatan dan perhatian Allah ta'ala kepada hambanya yang lemah ini. Hamba yang memerlukan seberapa banyak peringatan dan nasihat. Nasihat mereka yang beriman dan bertaqwa. Sesungguhnya Allah telah pun berfirman dalam kitab terulungNya bahawa

    "Janganlah kamu akui sudah beriman selagi mana belum diuji"

    Ini bermaksud setiap mereka yang beriman kepada Allah tidak akan lari dari diuji oleh Rabbul 'Izzati dengan pelbagai cara dan rupa. Mungkin ada yang diuji dari segi fizikal dan tidak lupa juga jiwa atau perasaan. Semua itu perlulah dihadapi dengan penuh tabah bersama pertimbangan akal yang waras serta iman yang kukuh. Ingatlah Allah tidak akan menguji hambanya dengan bebanan yang di luar kemampuan hamba-hambanya. Bersama firman Allah ta'ala yang selalu disebut oleh murobbi penulis,mafhumnya,

    "Allah tidak akan menguji hambanya melainkan pada kemampuan diri mereka "

    Oleh demikian perlulah kita mengetahui bahawa setiap ujian yang kita rasai terlalu berat itu sebenarnya adalah pada kemampuan diri kita. Kita mampu selesaikannya tapi ingatlah, penyelesaian yang terbaik perlulah bersama AKAL dan IMAN. Bukan NAFSU. Perenang yang kuat adalah apabila dia berenang melawan ombak. Meskipun sukar dan penat namun hal demikian akan menambahkan lagi kekuatan pada otot-otot lengannya dan akan lebih berjaya pada masa akan datang.

    Ingatlah wahai saudara/saudari sekalian, Allah itu adalah sebaik-baik penjaga. Tiada penjaga yang sesempurna sifatNya. Allah sentiasa dekat dengan kita walau kita terasa terlalu jauh ketika melakukan maksiat terhadapNya. Sama-samalah kita KEMBALI MENGHITUNG DIRI.
    Sekian, wallahu'alam.

    p/s: penulis sedang cuti sakit selama seminggu akibat dari kecederaan buku lali persis pemain bola sepak terkenal, Wayne Rooney.(cewaah..)InsyaAllah akan kembali beraksi pada pentas pengajian pada minggu hadapan. Doakanlah semoga cepat sembuh. Ameen.
    0715, 11 Zul-Qo'edah 1431
    Alor Setar, Kedah.

    Ustaz Dahlan dalam Jiwa Perjuangan

  • Friday, October 15, 2010
  • Ibn Kassim As-Shafie
  • Label :
  • ..::[10 10 10]::..

  • Thursday, October 14, 2010
  • Ibn Kassim As-Shafie
  • Label : ,
  • Sebelum ini hari-hariku sentiasa berlalu dengan penuh ceria bersama senyuman yang sentiasa menghiasi kehidupannku. Indah. Tenang. Damai. Persis sekawan layang-layang yang terbang bebas merentas Khatulistiwa.


    Tiba tanggal 101010, terasa seperti dihentam badai Tsunami. Segala ketenanganku diragut tanpa sekelumit bicara keadilan dan pertimbangan. Mulai saat inilah segala kegusaran, kerisauan dan kegelisahan menyelimuti diriku sehinggakan diriku lemas. Terasa seperti ingin membiarkan diriku sahaja terus mati. Tamparan yang ku terima kali ini terlalu hebat dalam sejarah riwayat hidupku. Peristiwa yang akan kekal segar dalam benak kehidupanku.


    Syukran Sir atas peringatan yang tidak terjangkau dan sukar untuk diterima oleh mana-mana benak segenap insan yang leka dengan ketenangan seperti diriku ini. Namun iman yang sedikit ini berjaya memanipulasikan keadaan. InsyaAllah manusia yang menggunakan akal tidak akan mengulangi kesilapannya dua kali.


    p/s: Sanah Helwah yaa Ukhti -Angah(101010). Jangan jadi macam diriku ini.

    0007, 06 ZulQa'edah 1431

    Pantai Murni, Yan, Kedah

    Keaktifan Blog

  • Tuesday, October 5, 2010
  • Ibn Kassim As-Shafie
  • Label : ,

  • Assalamu'alaikum...
    Alhamdulillah ada sedikit kesempatan beberapa minit yang penulis dapat untuk memaklumkan sedikit perkara tentang keaktifan blog ini untuk seketika waktu ini.
    Untuk pengetahuan semua, blog ini akan jarang diupdate dek peperiksaan yang semakin menghampiri diri penulis. Keputusan percubaan yang lepas teramat mengecewakan diri penulis dan kini beliau berazam untuk memperbaikinya pada peperiksaan yang sebenar nanti. Oleh itu, masa yang terluang akan dipenuhi dengan batu-batu besar(perkara penting dan utama) bak kata penulis terkenal Hilal Asyraf.
    Wahai pembaca sekalian, berdoalah untuk penulis dan calon-calon peperiksaan yang lain sekali bagi merangkul kejayaan dalam peperiksaan paling besar di Malaysia supaya Islam tidak dipandang rendah.
    Akhirulkalam, semoga kita semua dapat mengecapi kejayaan dalam sesuatu perkara tidak bukan kerana Islam. Majulah Untuk Islam.(sila hayati nasyid Menuju Wawasan dari UNIQ)
    Sekian, Wallahu'alam.
    1005, 27 Syawal 1431
    Bilik Komputer MMY, Yan, Kedah

    Kopiah In-Team

  • Saturday, October 2, 2010
  • Ibn Kassim As-Shafie
  • Label : , ,

  • Salam..
    Alhamdulillah selamat pergi dan selamat pulang. Penulis baru sahaja selamat pulang dari menziarahi adik dan kakaknya di Kelantan bersama dengan saki baki ahli keluarga yang masih tinggal di rumah.
    Kita berbalik pada tajuk. Ya, Kopiah Inteam. Mesti anda semua yang jarang mengikuti perkembangan nasyid tanah air berasa sedikit pelik mendengar nama kopiah ini. Jangan risau , penulis sendiri pun tersenyum sendirian pada 2 bulan yang lepas setelah menemui nama kopiah ini di alam maya. Seperti biasa, kebanyakan artis akan cuba mencipta fesyen tersendiri sebagai trademark mereka. Contoh paling mudah yang akan penulis beri adalah Tudung Wardina. Kenapa ianya dinamakan Tudung Wardina? Sudah tentu ramai yang akan menjawab kerana Wardina yang memperkenalkan fesyen tudung itu kepada masyarakat. Okey, contoh kedua, Kopiah Raihan. Kenapa ianya dinamakan kopiah Raihan? Seperti biasa ramai akan memberi jawapan yang sama seperti jawapan di atas. Begitu jugalah dengan contoh lain seperti Tudung Arini, Kopiah Mufti, Baju Raihan, dan beberapa benda yang lain luar pengetahuan penulis. Jadi, jawapan pada persoalan yang menjanggalkan mereka yang mendengar nama Kopiah Inteam adalah seperti jawapan pada contoh-contoh yang penulis berikan sebentar tadi. Mungkin selepas ini akan muncul pelbagai lagi nama baru seperti Kopiah UNIC, Baju Hijjaz, dan sebagainya.

    Sekarang Penulis sudah pun memiliki Kopiah Inteam ini setelah berjaya menemuinya di hadapan Masjid Muhammadi, Kelantan. Sebelum ini penulis dimaklumkan bahawa kopiah ini sukar dicari di tempat lain melainkan di Masjid India, Kuala Lumpur. Jadi penulis merancang ingin ke sana pada hujung tahun ini bagi mendapatkan kopiah idaman beliau. Tetapi Allah telah memendekkan jarak masa untuk memakbulkan impian hambaNya yang tidak sabar ini. Alhamdulillah.
    Setakat ini dahulu pada post kali ini. Moga ianya memberi sedikit sebanyak ilmu pada anda.
    Sekian, Wallahu'alam...
    1715, 23 Syawal 1431
    Alor Setar, Kedah.

    UNIC..? UNIQUE..? UNIQ..?

  • Thursday, September 30, 2010
  • Ibn Kassim As-Shafie
  • Label : ,

  • Assalamu'alaikum sekali lagi...
    Post kali ini pun berkaitan dengan nasyid juga. Nak buat macam mana dah minat penulis. Tidak mengapa kita straight to the point pada tajuk di atas.

    UNIC? Unique? Uniq? mana satu yang betul?
    Mungkin itulah yang sedang bermain dalam kepala otak peminat kumpulan nasyid ini. Okey berikut merupakan penjelasan tentang nama kumpulan tersebut yang memeningkan kepala anda.

    UNIC kepada Unique

    Pada awal tahun 2010 yang lalu, UNIC telah menamatkan kontrak bersama Hijjaz Records setelah 8 tahun bernaung di bawah syarikat rakaman nasyid yang terkenal itu.

    Bagi memudahkan cerita, Hijjaz Records tidak membenarkan kumpulan UNIQ menggunakan nama UNIC kerana nama tersebut adalah hak milik Hijjaz Records. Semenjak dari itu, kumpulan ‘UNIC’ menggunakan nama UNIQUE sebagai nama rasmi mereka.

    Penukaran nama baru ini (UNIQUE) sungguh mencabar. Sebagai buktinya, program yang diadakan di UiTM Pulau Pinang (seperti banner di bawah) terdapat banyak pertanyaan daripada warga kampus. Mereka bertanya, “Siapa UNIQUE?”, “Kumpulan nasyid baru ke?”, “Kumpulan tak femous aku tak nak pergi!”.

    Ternyata penukaran nama ini memberi kesan yang sangat besar kepada kumpulan UNIC, ramai yang ‘tidak kenal’ dengan kumpulan yang berusia 8 tahun ini secara tidak sengaja!

    Itulah cabaran awal nama UNIQUE kepada kumpulan ‘UNIC’!

    Unique kepada UNIQ

    ama UNIQUE tidak lama digunakan secara rasmi, ia akhirnya ditukar kepada UNIQ.

    Mengapa?

    Jawapannya ialah bagi memudahkan identiti kumpulan ‘UNIC’ dikenali dan dieja. Apabila kita menaip ‘UNIQUE’ di Google, ternyata terlalu banyak perkataan ‘UNIQUE’ terdapat di dalam internet. Bagi mengurangkan ‘persaingan’ dengan nama UNIQUE, kumpulan ini sekali lagi menukar nama mereka dengan nama UNIQ.

    UNIQ kini UNIC

    Penulis percaya ramai di antara peminat yang keliru dengan status penggunaan nama ini. UNIQUE? UNIC? UNIQ? Mana satu yang betul ni?

    Usah pening wahai kalian, semuanya adalah sah dan pernah digunakan oleh mereka. Cuma masa sahaja yang berbeza.

    Bagi mereka yang mengikuti perkembangan kumpulan ini secara langsung, pasti faham dengan apa yang terjadi.

    Selepas menempuh onak dan duri, cabaran yang silih berganti, keletihan yang tidak berhenti, maka Allah telah mengurniakan kembali nama UNIC kepada kumpulan UNIQ. Alhamdulillah.

    Jadi, hari ini diumumkan kumpulan UNIQ telah kembali menggunakan nama UNIC.

    Terima kasih kepada Encik Isman Nadim (Hijjaz) kerana memberi kebenaran untuk UNIC bergerak bebas di landasan sendiri. Pemberian ini sangat bermakna bagi UNIC.

    UNIC - UNIQUE – UNIQ – UNIC.

    Anda sendiri perlu memahaminya.

    Ia satu fenomena!

    UNIC TERUS UNIK!!

    InsyaAllah sekadar ini dulu untuk post pada kali ini. Kita jumpa lagi di lain masa pada tempat yang sama iaitu maaksz.blogspot.com hehe..

    Sekian, Wallahualam..

    0030, 22 Syawal 1431

    Alor Setar, Kedah.

    Uniq, Devotees dan Fine di utara.

  • Ibn Kassim As-Shafie
  • Label : ,

  • Salam..
    Alhamdulillah, dapat lagi penulis melancarkan darah pada bahagian jari jemari ini melalui post kali ini. Okey, pada kali ini penulis ingin membuat pengumuman tentang show secara live bersama kumpulan nasyid terkenal tanah air- UNIC, DEVOTEES dan FINE. Konsert pada kali ini diadakan di utara tanah air kita- Kolej Universiti Insaniah, Alor Setar, Kedah. Dijemput kepada semua peminat nasyid tanah air untuk memanaskan kerusi, merangsangkan telinga dan menenangkan jiwa dengan alunan nasyid dan selawat yang akan di utarakan oleh kumpulan-kumpulan nasyid tersebut dalam persembahan mereka. InsyaAllah nasyid bertajuk Binnabil Huda dari Unic merupakan salah sebuah nasyid yang akan dipersembahkan oleh mereka. Lagu ini memang best dan berjaya membuat hati penulis tertaut padanya. Semoga bagi mereka yang berhajat untuk menghadiri konsert tersebut berjaya menghadirinya dengan izin Allah.
    Okey setakat ini dahulu jari penulis beraksi di atas pentas keyboard. Semoga diketemukan lagi pada post akan datang, InsyaAllah.
    Wassalam..
    2135, 20 Syawal 1431
    Alor Setar, Kedah.

    Cerpen -Hanya Dengan Calciyum.

  • Friday, September 24, 2010
  • Ibn Kassim As-Shafie
  • Label :
  • Salam...
    Terasa gatal pula untuk mempost cerpen yang penulis terima daripada Group Karyawan Luar Negara(GKLN). Cerpen ini dihantar oleh salah seorang ahli GKLN untuk disemak oleh semua ahli GKLN. Cerpen ini diterima pada hari Jumaat lepas. Kalau tidak keberatan silalah baca.

    Maaf abang, kami tak benci abang, tetapi kami tak faham abang.
    Abang-abang tingkatan 5 yang lain, semua cakap abang ini gila kuasa, tak kenang kawan.
    Mereka suruh kami ponteng usrah abang semalam. Kami tak nak, tapi abang-abang yang lain ugut.

    Mu'tasim terkedu membaca surat itu di hujung penjuru beranda depan musolla. Dia tidak menyangka akan diperlakukan sehingga begini oleh kawan-kawannya.

    Kawan? dia pun tidak pasti apa yang boleh digelarkan untuk mereka. Dia sayangkan kawan-kawannya, sebab itu dia buat apa-apa yang dia patut buat.

    Tetapi, kawan-kawannya tidak faham, dan jauh lagi hendak memahami. Lumrah, manusia memusuhi apa-apa yang tidak difahami.

    Mu'tasim menggeleng. Dia menyeka air mata yang bergenang di kelopak matanya.

    Kawan-kawannya boleh memulaukan dia. Boleh mencerca dia. Tetapi tolong, jangan usik usrah dia.

    kerana usrah itulah jalan yang dia boleh berkongsi tanpa sebarang campur tangan peraturan... mencurahkan kasih dan rasa dihargai. Selaku ketua BADAR (Badan Dakwah dan Akhlak Remaja) di sekolahnya, Mu'tasim cuba sedaya-upaya menunjukkan bagaimana usrah harus diperlakukan: Bukan sekadar pengisian bahan, tetapi jua ikatan perasaan. Kerana manusia bukan robot, yang boleh menurut tanpa rasa dan banyak bicara!

    Namun, semalam Mu'tasim dikecewakan. Kecewa bagai tiada penghujung, kerana ahli usrahnya, tiada seorang pun yang muncul! Setengah jam dia menunggu, dan dia isi dengan membaca Al-Quran, namun masih tiada kelibat ahli usrahnya. Dia menoleh dan melihat kawan-kawannya tersenyum sinis kepadanya. Mu'tasim tidak mahu bersangka buruk, maka dia membalas senyuman itu.. dan sebaik sahaja dia menatap Al-Qurannya semula, deruan ketawa kecil kedengaran bagai mengejek-ejek Mu'tasim.

    Badannya menggigil, menahan sedih, kecewa, marah. Namun dikuatkan jiwanya, menahan segala rasa agar bara emosi tidak mencemari jernih rasionalnya. Air matanya mula menitis, jatuh bertitip-titip membasahi muka surat naskhah Al-Qurannya.

    Namun, Mu'tasim tidak menyimpan dendam kepada adik-adik usrahnya. Sebaik sahaja solat isya', dia pergi ke koperasi dan membeli 8 calciyum untuk membelanja adik-adik ahli usrahnya. Kemudian, dia meminta tolong seorang junior untuk menyampaikan kepada ahli usrahnya.

    fa'fu wasfahu.. maafkanlah dan berlapang dada.

    Itu hal semalam, namun, selepas subuh tadi, Azmirul, junior tingkatan 4 yang merupakan ahli usrahnya menghampiri Mu'tasim. Takut-takut, namun, mujur di beranda itu tiada sesiapa. Mu'tasim melemparkan senyuman dan dibalas Azmirul. Tanpa bercakap banyak, Azmirul menghulurkan kertas kajang yang dilipat 8, sambil berbisik, "terima kasih ye bang. Calciyum semalam."

    Selepas membaca surat tersebut, Mu'tasim melemparkan pandangannya ke sebalik jeriji kayu yang memagari beranda. Dia mengeluh berat. Angin sejuk bertiup, kicauan burung mengiringi simfoni alam itu, daun-daun pilu berbisik menambah alunan. Namun, hal alam itu pun tidak mampu menenteramkan gelojak jiwa Mu'tasim.

    Dia tidak faham, kenapa dia diperlakukan sebegini? Dia menjerit memanggil turun untuk solat berjemaah kerana sayangkan kawan-kawannya. Tetapi disalahertikan dia gila kuasa.

    Dia kejutkan awal untuk solat subuh agar mereka tidak dirotan ustaz, namun disalahertikan dia tunjuk alim.

    Dia buat solat subuh awal agar kawan-kawannya punya lebih masa untuk bersiap ke sekolah namun disalahertikan yang dia sengaja berbuat demikian agar lebih ramai yang akan dirotan kerana masbuk.

    Dia membaca surah yang panjang ketika rakaat pertama agar mereka sempat jadi makmum
    muafiq, tetapi disalahertikan bahawa dia tunjuk hebat.

    Dia laporkan ustaz tempat lepak kawan-kawannya ketika usrah agar mereka hadirkan diri, memberi komitmen dalam mencari Redha Allah, tetapi dituduh sengaja mencari kesalahan.

    Ya, semua itu disalahertikan oleh kawan-kawannya. Mujur, bukan semua kawan-kawannya. Ada segelintir juga dalam kalangan Pemimpin Pelajar Tingkatan 5 yang memberi sokongan moral dan fizikal kepada Mu'tasim dan juga AJK BADAR. Namun, mereka tidak dibenci oleh kawan-kawan tingkatan 5 yang lain seperti mana mereka membenci Mu'tasim. Tentu, jauh sekali, Mu'tasim mahu rakan-rakannya yang setia bersamanya dibenci sepertinya. Jadi, mesti ada kekurangan dalam dirinya, Mu'tasim akur. Dan Mu'tasim memohon ampun kepada Allah atas cela yang dibawa dalam menyampaikan agama yang suci ini.

    Yang paling Mu'tasim terkilan ialah Iqbal. Rakan baik, atau bekas rakan baiknya, mungkin. Iqbal sepatutnya menjadi ahli usrah Mu'tasim namun, dia tidak pernah hadir. Suatu hari, Iqbal dirotan di hadapan semua pelajar putera gara-gara ponteng usrah - dan sejak itu, kebencian Iqbal menjadi-jadi. Ada sahaja yang dipertikaikan, disalahertikan. Dan ramai pula yang mengikut Iqbal.

    Dari 8 bertukar 7 ahli usrah Mu'tasim. Namun, dia akur, itu pencaturan Ilahi, ada hikmah yang bakal menyusul.

    Mu'tasim bangkit, ingin menunaikan solat Dhuha. Tiba-tiba, satu suara memanggilnya. Mu'tasim menoleh.

    Iqbal!

    Mu'tasim membuka mulut,"Bal, izinkan aku solat dulu, lepas itu kau nak cakap apa, cakaplah.."

    Iqbal menghulurkan tangan, sambil menggelengkan kepala, "kejap Sim, aku nak cakap sikit. Aku nak minta maaf,"

    Terkedu Mu'tasim sebentar, "untuk apa?" balasnya ringkas.

    "untuk apa-apa yang aku buat untuk sakitkan hati kau. Aku minta maaf banyak-banyak, benda itu salah... cuma, aku ikutkan sangat syaitan, Sim. Semalam aku yang suruh budak-budak tu jangan datang usrah." Jelas Iqbal, sambil tangannya diselukkan ke dalam saku.

    "Tak pelah, yang dah lepas, lepas je la..." Mu'tasim balas ringkas. "Jom, solat dhuha," Mu'tasim mengajak.

    "Jom, biar aku ambil wudhu' dulu," Iqbal bergegas mendapatkan wudhu', kemudian dia menoleh kembali, "By the way, terima kasih Calciyum semalam,"

    Mu'tasim terpinga-pinga, oh Calciyum!Semalam dia terbeli 8, selalunya dia hanya mengehadkan kepada tujuh, kerana dia sering beranggapan Iqbal mungkin tak berminat.

    Dan Mu'tasim salah! namun dia gembira dengan kesalahannya itu.

    Sesungguhnya Allah ada cara tersendiri untuk mendedahkan rahmatnya... walau hanya dengan Calciyum!

    "Dan tidaklah sama (kesannya dan hukumnya) perbuatan yang baik dan perbuatan yang jahat. Tolaklah (kejahatan yang ditujukan kepadamu) dengan cara yang lebih baik; apabila engkau berlaku demikian maka orang yang menaruh rasa permusuhan terhadapmu, dengan serta merta akan menjadi seolah-olah seorang sahabat karib"
    Fussilat:34


    p/s: situasi di atas hampir sama seperti di sekolah penulis.
    wallahu'alam..
    1215, 16 Syawal 1431
    ISC MMY, Yan, Kedah.