Demo image Demo image Demo image Demo image Demo image Demo image Demo image Demo image

Musibah Kembali..!!

  • Monday, October 18, 2010
  • Ibn Kassim As-Shafie
  • Label : ,

  • Alhamdulillah, diri ini tersangat bersyukur atas peringatan dan perhatian Allah ta'ala kepada hambanya yang lemah ini. Hamba yang memerlukan seberapa banyak peringatan dan nasihat. Nasihat mereka yang beriman dan bertaqwa. Sesungguhnya Allah telah pun berfirman dalam kitab terulungNya bahawa

    "Janganlah kamu akui sudah beriman selagi mana belum diuji"

    Ini bermaksud setiap mereka yang beriman kepada Allah tidak akan lari dari diuji oleh Rabbul 'Izzati dengan pelbagai cara dan rupa. Mungkin ada yang diuji dari segi fizikal dan tidak lupa juga jiwa atau perasaan. Semua itu perlulah dihadapi dengan penuh tabah bersama pertimbangan akal yang waras serta iman yang kukuh. Ingatlah Allah tidak akan menguji hambanya dengan bebanan yang di luar kemampuan hamba-hambanya. Bersama firman Allah ta'ala yang selalu disebut oleh murobbi penulis,mafhumnya,

    "Allah tidak akan menguji hambanya melainkan pada kemampuan diri mereka "

    Oleh demikian perlulah kita mengetahui bahawa setiap ujian yang kita rasai terlalu berat itu sebenarnya adalah pada kemampuan diri kita. Kita mampu selesaikannya tapi ingatlah, penyelesaian yang terbaik perlulah bersama AKAL dan IMAN. Bukan NAFSU. Perenang yang kuat adalah apabila dia berenang melawan ombak. Meskipun sukar dan penat namun hal demikian akan menambahkan lagi kekuatan pada otot-otot lengannya dan akan lebih berjaya pada masa akan datang.

    Ingatlah wahai saudara/saudari sekalian, Allah itu adalah sebaik-baik penjaga. Tiada penjaga yang sesempurna sifatNya. Allah sentiasa dekat dengan kita walau kita terasa terlalu jauh ketika melakukan maksiat terhadapNya. Sama-samalah kita KEMBALI MENGHITUNG DIRI.
    Sekian, wallahu'alam.

    p/s: penulis sedang cuti sakit selama seminggu akibat dari kecederaan buku lali persis pemain bola sepak terkenal, Wayne Rooney.(cewaah..)InsyaAllah akan kembali beraksi pada pentas pengajian pada minggu hadapan. Doakanlah semoga cepat sembuh. Ameen.
    0715, 11 Zul-Qo'edah 1431
    Alor Setar, Kedah.

    0 komentar:

    bloggermuslim