Demo image Demo image Demo image Demo image Demo image Demo image Demo image Demo image

UNIC..? UNIQUE..? UNIQ..?

  • Thursday, September 30, 2010
  • Ibn Kassim As-Shafie
  • Label : ,

  • Assalamu'alaikum sekali lagi...
    Post kali ini pun berkaitan dengan nasyid juga. Nak buat macam mana dah minat penulis. Tidak mengapa kita straight to the point pada tajuk di atas.

    UNIC? Unique? Uniq? mana satu yang betul?
    Mungkin itulah yang sedang bermain dalam kepala otak peminat kumpulan nasyid ini. Okey berikut merupakan penjelasan tentang nama kumpulan tersebut yang memeningkan kepala anda.

    UNIC kepada Unique

    Pada awal tahun 2010 yang lalu, UNIC telah menamatkan kontrak bersama Hijjaz Records setelah 8 tahun bernaung di bawah syarikat rakaman nasyid yang terkenal itu.

    Bagi memudahkan cerita, Hijjaz Records tidak membenarkan kumpulan UNIQ menggunakan nama UNIC kerana nama tersebut adalah hak milik Hijjaz Records. Semenjak dari itu, kumpulan ‘UNIC’ menggunakan nama UNIQUE sebagai nama rasmi mereka.

    Penukaran nama baru ini (UNIQUE) sungguh mencabar. Sebagai buktinya, program yang diadakan di UiTM Pulau Pinang (seperti banner di bawah) terdapat banyak pertanyaan daripada warga kampus. Mereka bertanya, “Siapa UNIQUE?”, “Kumpulan nasyid baru ke?”, “Kumpulan tak femous aku tak nak pergi!”.

    Ternyata penukaran nama ini memberi kesan yang sangat besar kepada kumpulan UNIC, ramai yang ‘tidak kenal’ dengan kumpulan yang berusia 8 tahun ini secara tidak sengaja!

    Itulah cabaran awal nama UNIQUE kepada kumpulan ‘UNIC’!

    Unique kepada UNIQ

    ama UNIQUE tidak lama digunakan secara rasmi, ia akhirnya ditukar kepada UNIQ.

    Mengapa?

    Jawapannya ialah bagi memudahkan identiti kumpulan ‘UNIC’ dikenali dan dieja. Apabila kita menaip ‘UNIQUE’ di Google, ternyata terlalu banyak perkataan ‘UNIQUE’ terdapat di dalam internet. Bagi mengurangkan ‘persaingan’ dengan nama UNIQUE, kumpulan ini sekali lagi menukar nama mereka dengan nama UNIQ.

    UNIQ kini UNIC

    Penulis percaya ramai di antara peminat yang keliru dengan status penggunaan nama ini. UNIQUE? UNIC? UNIQ? Mana satu yang betul ni?

    Usah pening wahai kalian, semuanya adalah sah dan pernah digunakan oleh mereka. Cuma masa sahaja yang berbeza.

    Bagi mereka yang mengikuti perkembangan kumpulan ini secara langsung, pasti faham dengan apa yang terjadi.

    Selepas menempuh onak dan duri, cabaran yang silih berganti, keletihan yang tidak berhenti, maka Allah telah mengurniakan kembali nama UNIC kepada kumpulan UNIQ. Alhamdulillah.

    Jadi, hari ini diumumkan kumpulan UNIQ telah kembali menggunakan nama UNIC.

    Terima kasih kepada Encik Isman Nadim (Hijjaz) kerana memberi kebenaran untuk UNIC bergerak bebas di landasan sendiri. Pemberian ini sangat bermakna bagi UNIC.

    UNIC - UNIQUE – UNIQ – UNIC.

    Anda sendiri perlu memahaminya.

    Ia satu fenomena!

    UNIC TERUS UNIK!!

    InsyaAllah sekadar ini dulu untuk post pada kali ini. Kita jumpa lagi di lain masa pada tempat yang sama iaitu maaksz.blogspot.com hehe..

    Sekian, Wallahualam..

    0030, 22 Syawal 1431

    Alor Setar, Kedah.

    0 komentar:

    bloggermuslim