Demo image Demo image Demo image Demo image Demo image Demo image Demo image Demo image

Disebalik MAAKSZ

  • Saturday, December 4, 2010
  • Ibn Kassim As-Shafie
  • Label :
  • logo terbaru

    Alhamdulillah...
    Sebenarnya saya hendak siapkan terlebih dahulu cerpen bersiri yang baru sahaja saya lancarkan bulan lepas, namun ada beberapa persoalan yang selalu timbul oleh pengunjung blog berkenaan nama blog saya yang agak(memang) ganjil bunyinya. Nak sebut pun susah.

    Nama ini saya dapat ilham sewaktu berada ditingkatan 3 kalau tak silap saya lah. Sejak saya mengkomersialkan nama ini terutama peringkat sekolah saya, banyak yang tersalah sangka dan ada yang sengaja memburuk sangka terhadap nama ini.

    2 perkataan yang paling belakang sekali(SZ) itulah yang sering dikaitkan dengan nama-nama wanita kelas sahibah(kelas pelajar perempuan yg sama tingkatan). Sebelum itu saya tidak tahu menahu pun tentang perkara ini. Namun Allah itu maha Adil, suatu hari senior saya(abg2 tingkatan 5) mula membuka mata saya dengan satu soalan,"Apa dia maksud MAAKSZ tu? Kalau yang depan tu nama enta, SZ belakang tu nama sapa?". Saya pada asalnya hendak menyembunyikan maksud nama tersebut dari semua orang, namun peristiwa ini telah membongkarkannya. Tidak mengapa daripada terus difitnah, lebih baik berterus terang.

    Saya cuba untuk berdalih dari menjawab pertanyaan senior. Namun kata-kata senior sedikit menendang kebuk jiwa.

    "Ana tau apa maksud SZ tu."
    "Apa dia?"
    "S*** Z*******"

    Bermula dari saat itu saya membongkar maksud sebenar nama ini. Namun tidak ramai juga yang mengetahuinya.

    -MA : nama penuh saya
    -AK : nama penuh ayah saya
    -S : nama datuk saya
    -Z : nama moyang saya

    Ada lagi nama generasi keturunan saya yang saya tidak letakkan kerana yang ini pun sudah terlalu panjang bagi saya. Hendak sebut pun susah.

    InsyaAllah, impian saya ingin jadikan nama tersebut sebagai satu nama syarikat multimedia pada masa akan datang.(ameen..)

    Sekian sahaja post saya pada kali ini. Harap tidak lagi berlaku salah faham terhadap nama tersebut dan membuka mata bagi pengunjung yang sentiasa tertimbul persoalan mengenai nama tersebut.
    1213, 29 ZulHijjah 1431
    Alor Setar, Kedah.

    2 komentar:

    Unknown said...

    salam...ya...akhirnya..terjawab jugak na mksd d sbalik MAAKSZ..aduii...=)

    adik ni form bepa???...sekadar bertnya..

    Ibn Kassim As-Shafie said...

    wa'alaik..hmm..camtu lah ceritanya. Bukan ada rahsia apa-apa pun. sekadar singkatan nama yang kreatif(btul ker?haha).
    ermm..insyaAllah, saya sedang menduduki SPM tahun ini. Doakan lah yer..hehe

    bloggermuslim