Demo image Demo image Demo image Demo image Demo image Demo image Demo image Demo image

Peluang Terakhir..!!

  • Wednesday, September 8, 2010
  • Ibn Kassim As-Shafie
  • Label :
  • jangan biarkan ia terus malap

    Seandainya kau masih menyayangi 'nya', Perhatikan apa yang inginku perkatakan. Saat kau menyalakan pelita-pelita raya bagi menampakkan lagi kehangatan sinar Aidilfitri, apakah kau telah lupa akan cahaya Ramadhan yang kian malap dek manusia yang sibuk dengan persiapan raya. Fikirkanlah sejenak...

    Berapa banyak nikmat yang kau gapai sepanjang pertemuanmu dengan'nya'..? Lalu apakah telah kau lunaskan hak-hak yang ada pada diri'nya'..?

    Janganlah biarkan ia berlalu pergi begitu saja tanpa sebarang pengharapan. Kejarlah ia. Jangan biarkan keindahan teragung'nya' pergi bagitu sahaja. Bersungguh-sungguhlah sebelum ia pergi meninggalkan kita. Adakah kita akan diberi peluang untuk bersua dengan'nya' pada masa akan datang? Anggaplah ini adalah pertemuan terakhir dengan'nya'.

    Sesungguhnya orang yang beriman akan senantiasa menanti dan mengharapkan kehadiran bulan ini(Ramadhan). Setiap mereka akan memancarkan cahaya kegembiraan apabila diberi peluang untuk bertemu semula. Tetapi mereka sangat sedih apabila pertemuan mereka mulai berakhir.

    Ingatlah, para sahabat dahulu menghitung pemergian bulan ini dengan saat demi saat, detik demi detik. Tetapi amat kasihan akan ummah sekarang. Mereka menghitung pemergian bulan ini dengan hari demi hari, minggu demi minggu. Begitulah jauh bezanya keadaan ummah dahulu dan sekarang.

    Hidupkanlah Ramadhan dengan amalmu meskipun diambang lebaran yang membelenggu.

    0130, 30 Ramadhan 1431
    Alor Setar, Kedah.

    0 komentar:

    bloggermuslim