Demo image Demo image Demo image Demo image Demo image Demo image Demo image Demo image

Sia-sialah Mereka yang Beribadah di Bulan Ramadhan

  • Sunday, August 7, 2011
  • Ibn Kassim As-Shafie
  • Label :

  • Terkejut dengan tajuk di atas?

    Tidak perlu bertanya kenapa dan mengapa kerana hal demikian adalah benar.

    Berdasarkan sabda Rasulullah S.A.W, " Barangsiapa tidak meninggalkan perkataan dan perbuatan dusta, maka Allah tidak perlu dengan puasanya dari makan dan minum" Hadis riwayat Al-Bukhari.

    Ertinya: "Boleh jadi orang yang bangun qiamullail itu hanya mendapat letihnya sahaja dan boleh jadi orang yang berpuasa itu hanya perolehi lapar dan dahaganya sahaja" (Hadis Riwayat Ahmad, Ath-Thabarani dan Al-Baihaqi dari Ibn Umar, juga diriwayatkan oleh Ibn Majah dari Abu Hurairah dengan redaksi sedikit berbeda.)

    Maka saya sambungkan lagi ayat tajuk saya supaya lebih lengkap, "Sia-sialah mereka yang beribadah di bulan ramadhan kerana tidak meninggalkan perbuatan dan perkataan dusta atau maksiat."

    Perumpamaan, "Setelah berbulan berbanting tulang di dalam sawah bendang, tiba masa musim menuai kita tidak diberikan sedikit pun hasil pulangan dari pekerjaan yang kita lakukan oleh kerana hanya termaki-hamun seorang sahabat kita. Apakah perasaan anda?

    Marilah bersama kita jadikan bulan Ramadhan ini sebagai satu platform untuk kita bermujahadah dari yang buruk kepada baik, dari yang baik kepada yang lebih baik, dan dari yang lebih baik kepada yang terrbaiikk. InsyaAllah, anda mampu mengubahnya.

    ~ms17~
    0930 a.m 08 Ramadhan 1432
    Medan At-Thaqafi, KTD

    1 komentar:

    IQRA SOLUTIONS said...

    Salam Tuan dapatkan produk islamic terbaru kami